Kjøring i bratte bakker med traktor: girvalg, motorbrems og varme bremser

Bratte bakker med traktor

Riktig teknikk i bratte bakker reduserer risiko for varmgang i bremser, tap av kontroll og veltefare. Nøkkelen er å planlegge girvalg, bruke motorbrems og holde lav, jevn hastighet.

Grunnprinsipper

  • Velg lavt gir før bakken starter
  • Bruk motorbrems aktivt, hold jevn hastighet
  • Unngå langvarig kontinuerlig pedalbremsing
  • Ta pauser for nedkjøling ved lukt eller redusert effekt
  • Tilpass kjørestil etter last, dekk og underlag

Girvalg og motorbrems

Velg et gir som holder farten uten kontinuerlig bremsing. På CVT: lås turtall og bruk retarderfunksjon hvis tilgjengelig. På trinnkasse: gå ett trinn lavere enn du ville brukt i stigning.

SituasjonAnbefalt strategi
Lett last, tørr asfaltEtt lavt gir, motorbrems dekker meste
Tung last, grusTo trinn lavere, kort, fast brems ved behov
Is/snøLavt gir, myke innbremsinger, øk avstand

Se Reaksjonstid og bremselengde og Regler for dekk og kjetting. Les også Lange nedoverbakker med traktor.

Forebygging av fade og varmgang

Tegn på fadeTiltak
Lenger pedalvandringStans og avkjøl, bruk lavere gir
Lukt av brentPause, kontroller hjul og koblinger
Vibrasjon ved bremsingSjekk skiver/tromler etter tur

Se Bremsesystemet og Bremser på traktor.

Sikkerhet i helling

Sjekkliste før nedoverbakke

  • Funksjonstest av bremser og parkeringsbrems
  • Velg lavt gir, sett på varsellys ved lav fart
  • Kontroller last og merking ved utstikk, se Sikring av gods
  • Planlegg escape‑sone og møteplass

Oppsummering

I bratte bakker gir lavt gir og motorbrems best kontroll. Kombiner dette med god avstand, rolig kjørestil og teknisk kontroll av bremser for å unngå varmgang og miste styring.