En rask og strukturert bremseprøve før avreise reduserer risiko og sikrer at vogntoget stopper som forventet. Dette er relevant både ved kjøring på vei og ved arbeid i veg.
Når skal bremseprøve gjennomføres?
- Etter tilkobling av henger eller bytte av redskap
- Ved tung last, bratte strekninger eller variert føre
- Etter vedlikehold eller når noe føles annerledes
Se også Bremsesamvirke traktor–tilhenger og Tilhengerbremser: hydraulisk vs. luft.
Sjekkliste før rull
Punkt | Hva sjekkes | Hvorfor |
---|---|---|
Varsellamper | At ingen bremselys/feilmeldinger lyser | Indikerer feil i system |
Koblinger | Tette og korrekt koblet (hydraulikk/luft) | Unngå lekkasje og svikt |
Parkeringsbrems | Holder trygt på flatt underlag | Grunnleggende sikkerhet |
Pedalfølelse | Fast, ikke svampete | Tyder på riktig trykk |
For lekkasjesjekk, se Hydraulikk og sikkerhet.
Trinnvis bremseprøve
- Rull i lav hastighet på flatt, oversiktlig område
- Brems jevnt med fotbrems til rolig stopp
- Gjenta med litt høyere hastighet, kontroller rettlinjet stopp
- Test lett bremsing i sving uten å låse hjul
- Aktiver parkeringsbrems, slipp fotbrems og kontroller at vogntoget står
For kjøring på vei, se Kjøring på vei med traktor.
Vanlige feil og tiltak
Feil | Årsak | Tiltak |
---|---|---|
Ujevn dragning mot side | Ulik bremsevirkning på aksler | Kontroller bremser og lastfordeling |
Sen/«svampete» pedal | Luft i system eller svak trykkoppbygging | Lufting/vedlikehold, sjekk lekkasje |
Lengre stoppdistanse | For høy fart/last, dårlig grep | Reduser fart, øk avstand, sjekk dekk |
Mer kontekst: Tillatte vekter og hastigheter og Sikring av gods på traktor.
Etterkontroll
- Se over koblinger og temperatur ved bremser etter første drag
- Etterstram stropper ved tung last etter kort kjøring
- Revider plan for rute og fart om bremselengde er høy