Dekktrykk på traktor: vei, jord og last

Kontaktflate vs. dekktrykk

Riktig dekktrykk gir bedre grep, lavere forbruk og mindre slitasje på både dekk og underlag. På vei trengs høyere trykk for stabilitet og varmeutvikling, mens på jordet kan lavere trykk gi større kontaktflate og bedre bæreevne.

Grunnprinsipper

ForholdHøyere trykkLavere trykk
Vei (høy fart)Stabilitet, mindre varmeMindre komfort
Jord/grasMindre hjulspinnStørre kontaktflate, mindre pakking
Tung lastBæreevne, sidevegg støttesKan gi varme og slitasje

Se Tillatte vekter og hastigheter og Frontlaster og ballast.

Praktiske anbefalinger

ScenarioAnbefalt tilnærming
Transport på veiBruk trykk nær øvre anbefaling fra produsent
Arbeid i feltReduser innenfor produsentens område for å øke kontaktflaten
Tung hengerJuster trykk bak etter aksellast og fart
VinterFølg krav til mønsterdybde og vurder kjetting

For regler om mønsterdybde og kjetting, se Regler for dekk og kjetting.

Slik justerer du riktig

  1. Finn produsentens trykktabell for dimensjon og last
  2. Vurder maks fart for oppdraget
  3. Ta hensyn til fordeling og ballast
  4. Kontroller trykk kaldt, og etterjuster ved lengre vei-kjøring

Trykkjustering prosedyre

Feilsøking ved ujevnt slitasjebilde

SlitasjeÅrsakTiltak
MidtslittFor høyt trykkSenk trykket innenfor anbefalt område
SkulderslittFor lavt trykkØk trykket, kontroller last
SagtennerFeil spissing/lagringKontroller hjulstilling, roter dekk

Se også Hjulvekter og dekkballast og Belte- vs. hjultraktor.

Relatert